یک توسعه‌دهنده

یک توسعه دهنده که بیشتر از توسعه،‌ فیلم می‌بینه و کتاب می‌خونه :)

fish shell

يكشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱ ب.ظ

سلام خدمت دوستان،
در این پست میخوام Shell محبوب خودم رو که هر موقع یک سیستم‌عامل گنولینوکسی نصب میکنم پشت سرش این Shell رو نصب میکنم معرفی کنم.
Shell محبوب من Fish Shell هست.


اما چرا این شل رو من بجای Bash,zsh, … استفاده میکنم؟

fish خیلی باهوشه! اگه شما داخل ترمینالتون بنویسید sudo apt … تمام دستوراتی که با این شروع کرده بودید قبلاً رو میاره! در‌واقع حافظه خوبی داره برعکس ماهی بودنش :))
سوییچ ها رو برای شما نشون میده! بالفرض شما داخل ترمینالتون می‌نویسید find -[] و یادتون میره چه سوییچی میخواستید استفاده کنید! کافیه Tab رو بزنید تا لیست سوییچ ها برای شما بیاد هر چند بهتره اول man page های هر دستور رو بخونید.
شما داخل دایرکتوری‌ای که هستید چند فایل دارید می‌تونید با Tab زدن روی اونها حرکت کنید
ظاهر! ظاهر خوبی داره


خب حالا اگه خواستید fish shell رو نصب کنید اگر سیستم‌عاملتون Debian base هست :

 sudo apt install fish
و اگر mac os دارید :

 brew install fish

وقتی نصبش کردید داخل ترمینال بنویسید fish تا بتونید از این شل دوست‌داشتنی استفاده کنید و اگر خواستید دائم جایگزین bash کنیدش داخل ترمینال بنویسید :

 nano ~/.bashrc
و آخر این فایل این خط رو اضافه کنید:

 exec /usr/bin/fish

حالا fish شل پیش‌فرض شما شده! 
اگر میخواید ظاهر اون رو هم تغییر بدید داخل ترمینال این دستور رو بنویسید:

 fish_config

و بعد داخل مرورگر یک صفحه باز میشه که می‌تونید از اونجا تغییرات دلخواهتون رو انجام بدید.
و بهتره درباره‌ش داخل صفحه گیتهابشون بخونید
 اگه هم بدنبال اطلاعات بیشتر هستید ویکی‌پدیا هم دوست شماست :)

شاد و پیروز باشید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تمام حقوق مادی و معنوی این وبلاگ متعلق به وبلاگ سرزمین برنامه نویسی بوده و هر گونه کپی بردای بدون ذکر منبع غیرمجاز و از نظر ما حرام است