یک توسعه‌دهنده

یک توسعه دهنده که بیشتر از توسعه،‌ فیلم می‌بینه و کتاب می‌خونه :)

سفرنامه‌ی کوتاهی به مقصد openSUSE

جمعه, ۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۶ ب.ظ

بعد از مدت نسبتا زیادی تصمیم گرفتم که از دبین خودم مهاجرت کنم. و مقصد openSUSE تعیین شد.


اولین مرحله از مهاجرت دانلود فایل iso هست؛ لینک دانلود.


- نکته‌ای که باید بگم اینه که من ورژن leap 15.2 رو نصب کردم.


بعد از دانلود باید روی یه DVD یا فلش بوت شه؛ نرم‌افزاری که من استفاده کردم rufus بود.
- البته این نکته رو هم بگم عملیات bootable کردن روی ویندوز انجام دادم.


نصب، مرحله‌ی سوم نصب هست که آموزش‌های زیادی تو سطح اینترنت وجود داره.
- حین نصب میتونین دسکتاپ مورد علاقه‌ی خودتون رو برای نصب انتخاب کنید که من KDE Plasma رو انتخاب کردم.


بعد از اینکه سیستم‌عامل جدیدم نصب شد، از اینکه از تمام مشکلات کارت گرافیکی که داشتم خلاص شده بودم خیلی خرکیف شدم :)

 

طبق معمول اولین کاری که بعد از نصب یه توزیع لینوکسی انجام میدیم آپدیت کردن مخازن و سیستم‌عامل هست که opsenSUSE چندتا نکته‌ی جالب داره:
۱. مدیر بسته‌ی zypper:
zypper مدیر بسته‌ی بومی‌سازی شده‌ی openSUSE هست. تقریبا یه چیزی تو مایه‌های yum برای فدروا.
خود سایت سوزه یدونه چیت‌شیت داره که لینکش این هست.
خلاصه‌ای از zypper رو بخوام بگم میشه این دستورات:

- رفرش کردن:

sudo zypper ref یا sudo zypper refresh

- آپدیت کردن:

sudo zypper up یا sudo zypper update

- نصب کردن:

sudo zypper in [PACKAGE] یا sudo zypper install [PACKAGE]

- اضافه کردن مخزن:

sudo zypper ar [REPO] یا sudo zypper addrepo [REPO]

- جستجو‌ی بسته:

sudo zypper se [PACKAGE] یا sudo zypper search [PACKHE]

مهمترین‌هاش همین‌ها بودن، برای اطلاعات بیشتر در مورد zypper لینک چیت‌شیت رو بخونید یا دستور zypper --help رو وارد ترمینال کنید.


۲. مدیر بسته‌ی YaST:
یاست میشه گفت مدیر بسته‌ی گرافیکی سوزه هست. مهمترین کاری که با یاست تا به‌الانانجام دادم،‌ اضافه کردن مخازن درایور کارت گرافیکی انویدیا بود و مخازن packman رو بهش اضافه کردم. این هم لینکی برای این موضوع.


۳. opi:
خیلی به‌طور گسترده فکر نکنم استفاده‌ش کنن ولی خب دیدم که برای نصب نرم‌افزارهایی مثل visual studio code و skype و … کاربرد داره.
- مدیر بسته همون پکیج منجر (Package Manager) هست.
از اونجا که بنده‌ی گوگلم و خیلی به سرویس‌هاش وابسته‌م چاره‌ای نبود جز نصب کروم. نصب کروم رو هم از طریق این لینک نصب کردم.
- نکته‌ی خیلی مهم اینه که ربطی نداره چند سال از یه چیزی استفاده کردین، خیلی خوبه در مورد هر چیزی حتا ساده‌ترین چیزها هم سرچ کنیم و طبق بهترین راهنمایی‌ها عمل کنیم.


نصب postman:
چون از snap خیلی خوشم نمیاد، ترجیح دادم که از خود سایتش دانلودش کنم. برای اینکه مجبور نباشم برای اجراش هی به دایرکتوری‌ش برم و از اونجا اجراش کنم از kmenuedit استفاده کردم!
 نرم‌افزار kmenuedit که ما باهاش میتونیم لیست نرم‌افزارهایی که داریم رو  ببینیم، دستی آیکونشون رو عوض کنیم و توضیحاتی اضافه کنیم و ...؛ که استفاده‌ی من اضافه کردن یه نرم‌افزار به لیست بود. داخل ترمینال kmenuedit رو وارد کردم و لیست باز شد و داخل زیرشاخه‌ی Internet براش یه آیتم ساختم.
- بازش کنید، اینقدر سرراسته که خودتون میدونید باید چیکار کنید.
- البته میتونستم از Desktop Entryها هم استفاده کنم، ولی خب این راحت‌تره :)


بقیه‌ی نرم‌افزارهایی رو هم که دانلود به همین شکل به لیستم اضافه‌شون کردم.


و تو مرحله‌ی آخر به system settings رفتم و appearance رو تغییر دادم. مثل آیکون‌ها و …. خوبی KDE اینه که مثل Icons رو باز کنی میتونی Get new Icons رو بزنی و لیستی از آخرین آیکون‌ها براساس معیارهای مختلف رو دانلود کنی و بعد هم ست کنی.

این بود خلاصه‌ای از مطالب مهم (شبیه گوینده‌های خبر شد). و مهمترین مهمترین ابزار سرچ کردن هست، از این ابزار غافل نشید.

تا به‌الان خیلی خیلی از openSUSE راضی بودم، و امیدوارم مثل دبین، اوبونتو و … تا مدت زیادی داشته باشمش =)
پایان./

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تمام حقوق مادی و معنوی این وبلاگ متعلق به وبلاگ سرزمین برنامه نویسی بوده و هر گونه کپی بردای بدون ذکر منبع غیرمجاز و از نظر ما حرام است